

Nie tylko w kościołach, ale również w domach prywatnych należy spotkać się z liczbą drzwi wejściowych. Lavenham, Suffolk, jest bogaty w pracę tej ostatniej klasy. W Anglii powszechnym obyczajem było rzeźbić głowę drzwi tylko tracerią (East Brent, Somerset), ale w okresie Tudora drzwi były czasami częściowo pokryte w całości płytą pościelową (Św. Albans Abbey). Ta forma dekoracji była niezwykle powszechna zarówno na kontynencie kontynentalnym, jak i w Anglii. We Francji drzwi pod koniec XV wieku były często prostokątne, a być może zaokrąglone. Drzwi te były zazwyczaj dzielone na sześć lub osiem podłużnych paneli o mniej lub bardziej równych rozmiarach. Jedno z drzwi Katedry Bourgesskiej jest potraktowane w ten sposób, a panele wypełnione są bardzo dobrą traktuarnią wzbogaconą o naczynia i herby.
Najpopularniejsze wykorzystanie fryz
Bardziej powściągliwa forma leczenia jest jednak stale stosowana, podobnie jak w kościele św. Godarda w Rouen, gdzie górne panele są jedynie rzeźbione tracerią i herbami, a dolne zdobione prostym wzorem płóciennym.Do Hiszpanii i krzyżackich krajów Europy szukamy najważniejszego przedmiotu dekoracji kościelnej, retabularnego; reformacji, która tłumaczy nieobecność w Anglii jakiegokolwiek dzieła tego rodzaju. Wspaniały ołtarz w katedrze Schleswiga został wyrzeźbiony przez Hansa Bruggermana i składa się, jak wiele innych, z szeregu paneli wypełnionych figurami stojącymi w czterech lub pięciu głębokościach. Postacie w pierwszych rzędach są wyrzeźbione zupełnie odrębnie i wyróżniają się same, a tło składa się z pracy figuralnej, architektury itp. w malejącej perspektywie. Panele są zgrupowane pod osłoną, tworząc harmonijną całość. O drewnie i fryzach oraz tarcicy lamelowej więcej na Tartak Białystok|Tarcica, Bale Biomasa Consultor-Drewno.
Fryzy – sposób przygotowania
Geniusz tego wielkiego rzeźbiarza ukazuje się w dużej różnorodności wyrazów twarzy tych wspaniałych postaci instynktem życia i ruchu, we Francji poza muzeami istnieje kilka retabli. W małym kościele Marissel, niedaleko od Beauvais, znajduje się tablica składająca się z jedenastu paneli, oczywiście głównym przedmiotem jest ukrzyżowanie. I jest piękny przykład z Antwerpii w Muse Cluny w Paryżu; przeklęta praca trakcyjna, która zdobi górną część jest dobrym przykładem stylu złożonego z przeplatających się odcinków kręgów tak powszechnych na Kontynencie w czasach późnego gotyku i rzadko praktykowanych w Anglii. Katedra w Valladolid w Hiszpanii słynęła z tego, że jest chylona na plecy, a Alonso Cano i inni rzeźbiarze często używali drewna do budowy dużych posągów, które malowane były w bardzo realistyczny sposób i zachwycająco realistyczny efekt. Dania posiadała również szkołę zdolnych drzeworytów, którzy naśladowali niemieckie ołtarze.
Najciekawsze trendy w dekoratorstwie
W katedrze Roskilde nadal istnieje bardzo duży i dobrze ubrany przykład. Ale poza tymi wielkimi ołtarzami wyrzeźbiono także maleńkie małe modele na skalę, której drobiazgowość zatacza widza. Tryptyki, kapliczki itp., mierzące zaledwie kilka centymetrów wypełnione były tracerem i figurami, które zachwycają cudem. W brytyjskim muzeum znajduje się taki tryptyk (Flamandzki, I 511); centralny panel środkowy, mierzący cal lub dwa kwadraty, jest zatłoczony figurami w pełnej płaskorzeźbie i w malejącej perspektywie, po zwyczaju tego okresu.
Opiera się on na półokrągłej podstawie, która jest rzeźbiona Wieczerzą Pańską, a następnie ozdobiona figurami i zwierzętami. Cała rzecz zawierająca środki około 9 in. z otwartymi skrzydłami tryptyku 5 in. szeroki. Niezwykła delikatność i drobiazgowość szczegółów tego mikroskopijnego opisu. W kolekcji Wallace znajduje się jeszcze jeden taki utwór, także flamandzki, który rywalizuje z talentem, o którym właśnie mowa w Rni& aplikował. Ponieważ, jak cudowne są te dzieła sztuki, nie są one zadowalające. Powodują ból oczu, obawiają się, jak można było kiedykolwiek osiągnąć rezultat, a po pierwszym zaskoczeniu trzeba się czuć, że to samo dzieło sztuki na tyle dużą skalę, że katedra mogła być wyrzeźbiona z połową pracy.